Tuesday, May 23, 2006

Seminariet 10/5 med Jakob Tholander

Seminariet den 10/5 hölls av Jakob Tholander som är lektor i medieteknik på skolan. Han visade delar ur sitt forskningsprojekt, interaktionsdesign med barn och av barn. Projektet gick ut på att få barn att programmera/konstruera sitt eget system, spel och berättelser. För att kunna göra detta var det viktigt att kunna förstå barns aktivitet vid datorn. Till hjälp har han filmat barnenen när de interagerar vid datorn. Det första systemet som utformades var LOGO, en textbaserad kod för barn. Det följdes av ToonTalk som var animerat. De utformade tillexempel sina egna spel från grunden som de fick presentera inför de andra. Sedan utformades en matta med olika lösa delar till som representerade olika saker. Alla delar på mattan hade specifika id som gjorde att man kände av när de flyttades och resultatet projicerades på väggen. Det intressanta var att se hur de samarbetade kring arbetat och hur beslut fattades kring programmeringen.

Två olika forskningsfrågor som Jakob tog upp; Empirisk: Att förstå barns interaktion i konstruktions och programmeringsaktiviteter med speciellt fokus på vilken roll som representationer och externa artefakter spelar. Design: Att utveckla och förfina verktyg baserat på insikter från empiriskt arbete.

I framtiden kan det vara intressant att se hur barn kommer att använda datorn om det kommer mer forskning kring barn och programmering så kanske vi kan se att barnen själva kan programmera sina egna program som kan vara till nytta i skolarbeten och så vidare. Även intressant att se hur programmeringen kan bli så fysisk och ”greppbar” som forskningsprojektet visar detta gör ju att barnen blir mer aktiva i processen och arbetet.

1 Comments:

Blogger uLF said...

Bra beskrivning av Jakobs forskning Annika!

7:22 AM  

Post a Comment

<< Home